BME VBK HK

Martos Radio

Köszöntő

Üdvözlünk a BME Vegyészmérnöki és Biomérnök Kar Hallgatói Képviseletének blogján! Az oldalon híreket találhatsz az Egyetemről, a Karról és a Hallgatói Képviseletről. Valamint megtalálhatóak a vegyeszhk.hu hírei és a kari rendezvényeken készült fotók is.

Hasznos oldalak

kepekMartos Radio Martos Csocso Martos Radio Blog szmotyi.hu BME Kornyesz

 

Események/Kapcsolat

HK Iroda: Martos Flóra Kollégium, 1111. Budapest Stoczek József u. 5-7. I.em. 141. Tel/Fax:06-1-463-3779 Honlap:www.vegyeszhk.hu Levelezőlisták:Feliratkozás Képviselők:Megtekintés

VBK HK a közösségi oldalakon

VBK HK on FacebookVBK HK on Twitter

Címkék

ajándékbolt (1) állam (1) állás (5) állásbörze (9) AP (13) arspresso (17) Ars Presso (9) árvíz (1) ballagás (8) befizetés (1) beköltözés (2) beléptető (1) beruházások (2) beszámoló (1) beszéd (1) biomérnök (2) blog (2) Bográcskör (1) bogrács kör (1) borozó (1) börze (3) buli (79) campus (2) ch (2) Címkék (2) cipősdoboz (1) dékáni tanács (3) demján (5) demonstráció (22) demonstrátor (1) diplomamunka (2) doktori iskola (1) ebme (6) efott (3) egyetem (368) ehk (16) előadás (2) eltűnt (1) EN (1) erasmus (8) érdekesség (3) eredmény (17) esd (1) esélyegyenlőség (1) étrend (1) évkönyv (1) ezk (2) FEB (2) felező (5) fellebbezés (9) fellebezés (1) felújítás (12) fesztivál (1) foci (2) fórum (18) ftv (61) fun (6) GAEV (1) gólya (39) gólyatábor (5) gólyatanács (1) gólya bál (13) Grofcsik (2) gyűrű (1) gyűrűavató (3) gyűrűrendelés (1) habár (1) hajó (3) halasztott vizsga (1) hallgatói kezdeményezés (2) hallgatói véleményezés (1) határidő (102) hírek (895) hk (85) hkt (2) höok (35) iaeste (1) időpont (1) időpontok (71) index (1) innováció (1) internship (1) iroda (1) jegesest (8) jelentkezés (3) jótékonykodás (1) karest (3) kari bme (15) kari tanács (1) kávézó (1) KBME (1) kémlelő (5) kémszám tábor (1) képek (52) képviselők (1) Képzés (1) kérdőív (3) kérvény (1) kérvények (1) kiállítás (1) kiáltvány (1) kifizetés (2) kitüntetés (1) KKPV (4) koli (110) kolimentor (2) költözés (3) költségcsökkentés (5) költségtérítés (4) koncert (1) kondi (2) konferencia (7) könyv (2) könyvtár (1) köpeny (1) körexpo (1) körexpó (1) középiskola (1) középiskolások (1) köztársasági ösztöndíj (1) közvélemény (30) kth (3) Külföld (1) külföld (14) külügyi börze (1) kutatóegyetem (1) kvíz (9) kvízest (6) levél (1) maradvány keret (3) martos (65) martos csocso (53) martos rádió (9) média (1) mentor (16) mentor kör (2) Mester (5) Mestertábor (2) mestertábor (2) mikulás (3) mikulás kupa (2) miszisz (1) mrk (1) MSc (5) msc (10) mta (1) MŰHAL (1) műhely (3) MŰHELY (1) munka (2) Neptun (1) neptun (5) net (5) nyár (1) nyári egyetem (1) nyelvtanulás (1) nyeremény (7) nyílt nap (1) Odooproject (1) ohv (4) OHV (13) oktatás (56) OMIKK (2) omikk (14) önkéntes (1) önkéntesség (1) önkéntes nap (3) ösztöndíj (76) OTDK (1) pályakezdés (2) pályázat (213) petíció (1) PhD (1) phd (2) plazma (5) program ajánló (274) rádió (3) réffy kupa (3) reklám (2) represso (5) Sakk (1) sakk kör (4) SE (1) segítség (3) shows sonka (8) sör (1) sörváltó (1) sport (90) státusz (1) Stúdió (1) studió (1) szabályzat (2) szakdolgozat (1) szakirány (1) szakmai gyakorlat (5) szakmai nap (1) szasz (3) szavazás (13) szilveszter (1) szkéné (11) SZKT (1) szmsz (2) szobabeosztás (7) szobajelentkezés (2) szoctám (51) tábor (3) tagtoborzás (4) tánc (3) tankönyv (1) tanterv (1) tartozás (1) terem (1) teremigénylés (4) terem igénylés (4) testnevelés (2) tisztújítás (23) tisztújítása (1) tjsz (1) továbbképzés (1) tür (1) túrázás (1) tutor (3) tűz (1) TVK (1) tvsz (1) TVSZ (1) újságírás (1) ülés (1) ünnepség (1) utánpótlás (10) utazás (3) várólista (4) vbk (4) vegyésznapok (35) vegykonyha (2) vénusz kupa (1) verseny (43) videó (25) vonat (1) záróvizsga (2) zene (8) zöld (1) Zöld diploma (1) Címkefelhő

HÖOK sajtótájékoztató a tervezett FTV módosításról

2010.11.09. 12:39 Antal Dávid

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) egyetért a felsőoktatásért felelős államtitkárság azon célkitűzéseivel, amelyek új, átlátható szerkezetű és értékalapú, valamint a jelenleginél magasabb minőségű magyar felsőoktatási rendszer kialakítására irányulnak.

A HÖOK egyetért a felvételi követelmények szigorításával, valamint az abból következő ponthatárok emelésével. Meggyőződésünk, hogy a felsőoktatás bemeneti követelményeként elvárható az emelt szintű érettségi, azonban az, hogy hány tantárgyból és mikortól kerüljön bevezetésre, további egyeztetések tárgyát kell hogy képezze. Ezen egyeztetésekbe a közoktatás szereplőit is be kell vonni, ugyanakkor a felsőfokú szakképzés bemeneti követelményeként megfontolandó a középszintű érettségi elfogadása.

A felsőoktatás egy másik problémája a nyelvvizsgakérdés, melynek megoldása nemcsak a felsőoktatás feladata kell legyen. A nyelvoktatást már gyermekkorban el kell kezdeni olyan életkorhoz tartozóan megfelelő hatékony pedagógiai eszközökkel, amelyek az érettségi megszerzésekor akár több idegen nyelvből használható és nem csupán lexikális nyelvtudást eredményeznek.

A fentiek tükrében szükségesnek tartjuk és javasoljuk egy Nemzeti Oktatási Stratégia megalkotását, amely évtizedekre szólóan meghatározza az alapoktól kezdve a középfokú oktatáson át a felsőoktatásig az elérendő célokat és a teljesítendő követelményrendszert, ezzel állítva az oktatást a nemzeti érdekek szolgálatába.

Mivel az oktatás a nemzet érdekeit szolgálja, ezért helyes, hogy az anyag deklarálja az állam finanszírozási kötelezettségét, a saját bevétel tekintetében az intézmény az autonómia jegyében önállóan gazdálkodik, ugyanakkor nem világos, hogyan történhet az állam által biztosított támogatás felhasználása.

Szükséges a felsőoktatás minőségének emelése és annak folyamatos ellenőrzése. Ez a felsőoktatás minden résztvevőjének és érdekeltjének egyaránt érdeke. Ennek legalább két formája szükséges. A MAB és az FTT egyaránt hangsúlyos szerepet kell, hogy betöltsön a felsőoktatás akkreditálása és minőségellenőrzése kapcsán. A jelenlegi tervezetben ez a rész rendkívül kidolgozatlan.

A felsőoktatás minőségének másik ellenőre maga a volt és jelenlegi hallgató kell hogy legyen, hiszen a felsőoktatás megrendelője az állam, de a fogyasztója, és az ott megszerzett tudás alkalmazója a hallgató, az állampolgár, ezáltal a nemzet. Ezért javasoljuk az oktatói munka hallgatói véleményezése rendszerének komolyabb kialakítását, melynek eredményétől az oktatók jövedelme is függővé tehető. Szükségesnek látjuk továbbá hatékonyabb kapcsolattartó rendszer kiépítését a munkaerőpiac szereplőivel. Az előbb említettekre részletes javaslatot fogunk tenni.

A minőség kapcsán természetesen a hallgatói munka minőségét is mérni, osztályozni kell. Egyetértünk azzal, hogy a felsőoktatásba csak olyan hallgatók kerüljenek, illetve az intézményekben csak olyanok maradjanak bent, akik képesek elvégezni az adott szak által támasztott képzési és kimeneti követelményeket. Ennek biztosításaként megfelelő tanulmányi szűrőket kell a rendszerbe beépíteni. Az első ilyen szűrő a bemeneti követelmények már említett szigorítása.

A bekerült hallgatókat pedig tanulmányi teljesítményük alapján – a pedagógiában jól ismert módszert alkalmazva – jutalmazni és elmarasztalni kell. Meglátásunk szerint a vizsgaalkalmak számának drasztikus korlátozása nem a minőség fokmérője. Természetesen nem gondoljuk, hogy korlátlan számú vizsgaalkalmakat kell biztosítani, de a tervezett négy-öt alkalom utáni kicsapást indokolatlanul súlyosnak tartjuk.

Javasoljuk, hogy kerüljön intézményi hatáskörbe a vizsgaalkalmak ésszerű számának meghatározása. A megszerzett kreditszámon, valamint kreditindexen alapuló egyéb minőségi szűrők kidolgozására javaslatot készítünk. Az átsorolás intézményének fenntartását továbbra is indokoltnak tartjuk, azzal a kiegészítéssel, hogy a hallgatók legjobban teljesítő 15 %-a kiemelt ösztöndíjban részesüljön. Ennek kapcsán a vitaanyag tehetséggondozásra vonatkozó részét sajnálatosan kevésnek és kidolgozatlannak tartjuk.

Az egyetem és főiskola, valamint azok karait meghatározó definíciók kapcsán üdvözlendő, hogy törekszik a minőségi szint emelésére, ugyanakkor néhány megállapított paraméter megalapozottsága kérdéses. A 25 hallgató/minősített oktató létszámot nem lehet minden képzési területre vonatkoztatni. Nyilvánvaló, hogy a gyakorlatorientáltabb képzéseknél ez elvárható, de az elméletibb képzések esetében túl alacsony korlát.

A hallgatók kollektív jogainak gyakorlása terén továbbra is elfogadhatatlan csorbításokat tartalmaz a tervezet. Az egyetértési jog nemcsak a térítési és juttatási kérdések kapcsán, hanem a tanulmányi és vizsgaszabályzat (TVSz) esetében is kiemelten fontos. Többek között a TVSz-ben a hallgatók tanulmányi és vizsgarendjével kapcsolatos alapvető kérdések kerülnek szabályozásra, mint például az, hogy adott vizsgaidőszakban egy tantárgyból hány vizsgaalkalmat kell biztosítani. A hallgató státuszából adódóan alapvetően kiszolgáltatott az oktató felé, ezért e két szabályzatban foglalt kérdések kapcsán nem elégséges a véleményezési jog. Mivel a hallgatónak is érdeke, hogy erős és piacképes diplomához jusson, ezért hibás következtetés azt feltételezni, hogy a hallgatói képviselet a TVSz-ben foglalt minőségi követelmények indokolatlan lazítására törekedne.

A Szenátusok hallgatói képviseleti arányát a jelenlegi 25 és 33 % közötti arány megtartásával tudjuk csak elfogadni. A jelenlegi képviseleti arány mind amellett, hogy biztosítja a hallgatói jogok védelmét, számos esetben a minőségi fejlődés hajtóereje is egyben, hiszen a hallgató legalább annyira, ha nem jobban érdekelt a saját intézményének hatékony működésében és fejlődésében, mint az oktató, mivel a munkaerőpiacon neki kell majd elhelyezkednie az ott megszerzett diplomával.

A jelenlegi tervezet nem tartalmazza ugyan, de többször elhangzott, hogy a hallgatói képviselők a vezetőválasztásokon ne rendelkezzenek szavazati joggal.

Az universitas szellemiségében az 1993-as felsőoktatási törvény hatályba lépése óta létező hallgatói képviseleti arány, valamint szavazati jog az egyetem minden polgára számára egyenrangú megjelenést biztosít, melynek megváltoztatását nem látjuk indokoltnak.

Az egyetem polgárai, a hallgatók egyben választópolgárok is, akiket megillet a közéletben – beleértve az egyetemi közéletet – való aktív és cselekvőképes részvétel joga. Álláspontunk szerint a hallgatói önkormányzat egyik rejtett tantervi feladata, hogy az egyetemen tanuló leendő fiatal értelmiséget részben a saját önkormányzatának megszervezésével és működtetésével, valamint azon keresztül az egyetemi döntéshozatalban való részvétellel felelősségteljes gondolkodásra és cselekvésre ösztönözze.

A felsőoktatási törvény koncepciójában általunk kifogásolt részekhez jobbító szándékkal részletes javaslattervezetet dolgozunk ki, melyet rövidesen átadunk a felsőoktatásért felelős államtitkárság vezetőinek.

Budapest, 2010. november 8.

A bejegyzés trackback címe:

https://vegyeszhk.blog.hu/api/trackback/id/tr252435767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása